Prezydent Rafał Bruski powiedział dzisiaj na konferencji prasowej, że Bydgoszcz przygotowuje plany inwestycji, które chciałaby zrealizować dzięki dotacjom z Unii Europejskiej. W najbliższym czasie miasto złoży dokumenty w urzędzie wojewódzkim celem wydania decyzji ZRiD do realizacji budowy drogi od węzła zachodniego do granic miasta. – Liczymy na rozpatrzenie naszego wniosku, bowiem w kwietniu jest rozstrzygnięcie pierwszego konkursu w programie Infrastruktura i Środowisko. Taki projekt zostanie złożony – poinformował Rafał Bruski.

Wizualizacje i podstawowe założenia wielowariantowej koncepcji programowo-przestrzennej rozbudowy Trasy Wschód ? Zachód do układu dwujezdniowego przedstawił Maciej Gust, p.o. zastępcy dyrektora ds. inwestycji drogowych ZDMiKP. Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję ulicy głównej ruchu przyspieszonego, po której będzie można poruszać się z prędkością do 70 km/h. Opracowanie objęło też rozbudowę niezbędnej infrastruktury towarzyszącej w tym m.in.: oświetlenia ulicznego, kanalizacji deszczowej z systemem odwodnienia, elementami związanymi z transportem publicznym ruchem rowerowym i pieszym, rozbudowę systemu ITS oraz ekrany akustyczne.

Przedstawione zostały trzy warianty rozbudowy. Pierwszy zakłada dobudowanie drugiej jezdni i niezbędnej infrastruktury przy skrzyżowaniach jednopoziomowych, ale z wieloprzestrzennym węzłem wschodnim. Drugi wariant jest bardziej rozbudowany. Zakłada on budowę skrzyżowań dwupoziomowych. Główny ciąg trasy lokalizowany byłby pod ulicami poprzecznymi (Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego). W obrębie skrzyżowań trasa biegłaby w wykopie zabezpieczonym murami oporowymi. Trzeci wariant również zakłada budowę skrzyżowań bezkolizyjnych na osi wschód-zachód. Projektanci zaproponowali w nim budowę wiaduktów nad ulicami poprzecznymi.

Wszystkie warianty zakładają budowę drugiego mostu na Brdzie na Jachcicach oraz wiaduktu nad torami kolejowymi w rejonie zakładu Pesa. Opracowanie objęło także węzeł wschodni, czyli połączenie drogowe ulic Kamiennej i Lewińskiego wraz z przyległymi ulicami. Dzięki tej inwestycji kierowcy korzystający z Trasy W-Z i ulicy Lewińskiego nie będą musieli pokonywać przejazdów kolejowych. Projektowany węzeł ułatwi też zdecydowanie wyjazd z ul. Spornej na Fordońską.

Koncepcja zakłada też powstanie nowych lub rozbudowę istniejących parkingów w obrębie ważnych skrzyżowań i stacji kolejowych. Parkingi typu ?Parkuj i jedź? mają zachęcać do przesiadki na transport publiczny. Tego typu rozwiązania proponowane są w rejonie ronda J. Trajtlera, stacji Bydgoszcz Bielawy oraz Bydgoszcz Wschód.

- Nie rozpoczniemy tej inwestycji nie mając finansowania. Możemy się do niej przygotować. Projekt złożymy w drugim konkursie programu Infrastruktura i Środowisko. Odbędzie się on nie później niż w przyszłym roku. Liczymy na wszystkich tych, którzy są blisko najważniejszych decyzji w kraju, aby nas w tym wspierali – powiedział Rafał Bruski.

Dyrektor Maciej Gust poinformował, że orientacyjny czas realizacji inwestycji przypadałby na lata 2018-2020, a jej koszt w zależności od wariantu od 520-530 mln zł do 760-780 mln zł.

Wiceprezydent Mirosław Kozłowicz zapowiedział, że od 11 marca rozpoczną się konsultacje społeczne, które potrwają dwa tygodnie. Do projektów, które opublikowane będą w Internecie oraz w wersji papierowej wyłożone w siedzibie ZDMiKP, mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi i opinie.

Projektowana Trasa W-Z w liczbach:
? Kategoria drogi: droga krajowa
? Klasa ulicy ? GP – główna
? Prędkość projektowa – 70 km/h
? Szerokość jezdni -2 × 7 m
? Szerokość pasa ruchu -3,5 m
? Szerokość pasa rozdziału -3 m
? Szerokość drogi rowerowej -2 × 2,5 m
? Szerokość chodników -2 × 1,5-2,3 m