Statystyki Portu Lotniczego Bydgoszcz w marcu nie były optymistyczne. Z lotniska skorzystało 21 778 pasażerów, ale jest to wynik o 10,4% niższy niż w marcu ubiegłego roku. Bydgoski port tłumaczy, że gorsza statystyka jest efektem zawieszenia przez przewoźnika Ryanair lotów do Glasgow i Düsseldorfu Weeze na sezon zimowy. Ma być lepiej, bo od 26 marca oba kierunki wróciły do siatki połączeń, a obłożenie samolotów Lufthansy do Frankfurtu w tym czasie wzrosło o 54%.

Port Lotniczy Bydgoszcz przynosi co roku kilkumilionową stratę. Jej pokrycie spoczywa na barkach prowadzącego bydgoskie lotnisko, czyli na samorządzie województwa. W minionym roku bydgoskie lotnisko obsłużyło ponad 337 000 pasażerów. Według specjalistów to o kilka razy za mało, by osiągnąć rentowność.

“W Polsce jest 14 portów regionalnych, z tego pięć rentownych, które osiągają pułap 1,5 mln pasażerów rocznie” – powiedział w miniony wtorek Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych podczas konferencji “Lotnictwo Nowej Generacji – Strategie, Technologie, Rozwiązania”. Jak czytamy w relacji z konferencji Polskiej Agencji Prasowej pozostałe porty mają “trwale złą sytuację, obsługują 300-500 tysięcy pasażerów” rocznie. Tomasik dodał, że “na 34 mln odprawionych pasażerów w 2016 r., 20 mln skorzystało z portów regionalnych”.

Regionalne porty lotnicze, które odprawiły powyżej 1,5 mln pasażerów w ub. roku, to Modlin, Kraków, Poznań, Katowice-Pyrzowice oraz Gdańsk.

Perspektywy rozwoju lotniczych portów regionalnych nie są optymistyczne. Trudno w tej chwili przewidzieć, jakie skutki dla rozwoju połączeń komunikacyjnych mieć będzie Brexit. Połączenia z lotniskami na Wyspach Brytyjskich mają znaczny wpływ na statystyki notowane przez porty regionalne. Na dodatek, rząd planuje budowę megalotniska, największego w Europie środkowo-wschodniej, między Warszawą i Łodzią, które, jeśli powstanie, będzie miało istotny wpływ na obsługę ruchu pasażerskiego w Polsce. Pozostaje mieć nadzieję, że mobilność polskiego społeczeństwa będzie ciągle wzrastać.