Pierwszy z 21 swingów zamówionych wiosną przez miasto wyjechał dzisiaj w trasę. Nowy pojazd, któremu patronuje Oskar Picht, otrzymał nr 500. Tyle tramwajów na polski rynek wyprodukowała już bydgoska PESA.
- To szczególny, bardzo ważny dzień dla nas. Nie ma nic przyjemniejszego niż produkować pojazdy dla siebie. Tu mamy taką okazję, bo ten tramwaj wyprodukowaliśmy dla siebie i naszych rodzin - powiedział Robert Świechowicz, prezes PESA Bydgoszcz SA, przed wyruszeniem nowego tramwaju z pętli tramwajowej Bydgoszcz Wschód. - Teraz jesteśmy dumni, że tramwaj nr 500 trafia właśnie do Bydgoszczy – miasta, w którym przed 166 laty powstały zakłady znane obecnie pod nazwą PESA, zatrudniające ponad 3 tysiące pracowników, w większości przecież bydgoszczan - dodał prezes Świechowicz.
– Przed dwoma laty zakupiliśmy 12 tramwajów na potrzeby nowej linii do Fordonu. Teraz odbieramy pierwszego z 18 zamówionych tramwajów, które mają obsługiwać rozbudowaną ulicę Kujawską i pętlę na Kapuściskach. Negocjujemy też rozszerzenie zamówienia o trzy kolejne pojazdy - mówił prezydent Rafał Bruski i dodał: Dla miasta, które ma tak wspaniałą firmę to jest wielkie wyzwanie, aby wszystkie tramwaje były już nowe.
Nowy pojazd oznaczony został numerem 500, ponieważ to pięćsetny tramwaj wyprodukowany na polski rynek przez firmę PESA. Nowemu pojazdowi patronuje Oskar Picht – dyrektor bydgoskiego ośrodka dla niewidomych na początku XX wieku, który wprowadził szereg innowacyjnych rozwiązań ułatwiających naukę i funkcjonowanie osobom niewidomym. Z tego powodu w inauguracyjnym przejeździe z pętli Bydgoszcz Wschód na Rycerską udział brały dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 Dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej.
Swing (122 NaB), który od dzisiaj jeździ na bydgoskich trasach, dzięki jednoprzestrzennej budowie, szerokim przejściom, zastosowaniu platformy dla inwalidy oraz całkowicie niskiej podłodze zapewnia komfortowe podróżowanie również pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Tramwaj ten, zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego, jest klimatyzowany. Model ten charakteryzuje się też wysoką odpornością zderzeniową. Konstrukcja czoła pojazdu jest wyposażona w absorbery pochłaniające energię zderzeń z przeszkodami oraz innymi pojazdami, co zwiększa bezpieczeństwo pasażerów.