Mieszkańcy ulic nieopodal estakady tramwajowej nad stacją Bydgoszcz Wschód protestują przeciw hałasowi i domagają się budowy ekranów akustycznych, urzędy odpowiedzialne za ochronę środowiska sprawdzają, czy decyzje zostały wykonane prawidłowo, a miejskiej spółce Tramwaj Fordon grozi kara pieniężna za niewykonanie w pełni wszystkich analiz.

Jutro mieszkańcy ul. Harcerskiej, Maratońskiej, Weteranów oraz Inwalidów złożą petycję do radnych Miasta Bydgoszczy w sprawie podjęcia uchwały o konieczności obniżenia uciążliwości powodowanej przez estakadę tramwajową przebiegającą nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód poprzez  wykonanie ekranów akustycznych na estakadzie, na odcinku od przystanku na estakadzie do końca zjazdu z estakady, w kierunku Fordonu. Tymczasem urzędy odpowiedzialne za przestrzegania wymogów ochrony środowiska prowadzą postępowania mające na celu ustalenie, czy przekroczenia hałasu rzeczywiście występują, a nawet czy inwestycja została zrealizowana zgodnie z wymogami prawa. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ciągle prowadzi postępowanie wyjaśniające, czy decyzja RDOŚ o uwarunkowaniach środowiskowych została w pełni wykonana.

5 marca 2018 roku regionalny dyrektor ochrony środowiska w Bydgoszczy Maria Dombrowicz wystąpiła z wnioskiem do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o wymierzenie kary pieniężnej na miejską spółkę Tramwaj Fordon, zarządzającą linią tramwajową do Fordonu. Dyrektor Maria Dombrowicz uzasadniła wniosek o ukaranie niewykonaniem w pełni decyzji RDOŚ o środowiskowych uwarunkowaniach z 2012 roku, która na spółkę Tramwaj Fordon nałożyła obowiązek sporządzenia analizy porealizacyjnej, która miała m.in. objąć pomiary poziomu hałasu przy zabudowie wymagającej ochrony przed emisją hałasu, po upływie 6 miesięcy od uruchomienia kursowania tramwajów do Fordonu i przedstawienia jej wyników najpóźniej po upływie roku od uruchomienia inwestycji. Przypomnijmy, że tramwaj do Fordonu uruchomiony został 16 stycznia 2016 roku.

RDOŚ co prawda otrzymał dokumentację analizy porealizacyjnej, ale po dokonaniu m.in. oględzin terenu wokół wybudowanej estakady, uznał, że dokumentacja zawiera uchybienia i braki formalne. Pismem z 30 czerwca 2017 roku podtrzymał negatywną ocenę analizy i ponaglił Tramwaj Fordon do wywiązania się z obowiązku przedłożenia kompletnej analizy porealizacyjnej w nieprzekraczalnym terminie do 28 lutego 2018 roku. Miejska spółka w odpowiedzi zawnioskowała o przedłużenie terminu na wykonanie obowiązku. RDOŚ do tego wniosku się nie przychylił, uznając dodatkowy półroczny termin na przedstawienie analizy za wystarczający i zawnioskował do WIOŚ o nałożenie na Tramwaj Fordon kary pieniężnej w związku z niewykonaniem nałożonego ustawą obowiązku.

Dowiedzieliśmy się, że Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wszczął w tej sprawie postępowanie, ale rozpatrzenie wniosku Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska potrwa, bowiem wymagać będzie przeprowadzenia wielu analiz.