Zamknij
REKLAMA

Tego nie powie Ci sprzedawca, czyli jak powstają lody sprzedawane w lodziarniach

10:05, 31.07.2020 | materiały partnera

Polacy kochają lody i nie jest to wyłącznie pusty slogan. 996 na 1000 mieszkańców kraju nad Wisłą sięga po mrożone przekąski, rocznie zjadając ich około 5,5 kilograma. Prawie połowa sięga po lody przynajmniej raz w tygodniu. To wyniki badania pracowni Kantar „Lody oczami Polaków i Włochów” przeprowadzonego na zlecenie LOTTE Wedel w kwietniu 2019 roku. To także dobry prognostyk dla całej branży, która, mimo że mocno ucierpiała przez COVID-19, może liczyć na szybkie rozmrożenie, bazując na przyzwyczajeniach klientów sprzed pandemii.

Od mieszanki do hartowania, czyli produkcja lodów w telegraficznym skrócie

Proces produkcji lodów można podzielić na kilka faz. Mieszanka na bazie mleka lub wody i zamrożonych owoców zostaje poddana pasteryzacji. Ogrzanie produktu do temperatury poniżej 100°C to jedna z naturalnych metod konserwacji. Efektem tego procesu jest zniszczenie drobnoustrojów chorobotwórczych i przedłużenie trwałości produktu.

Następnie mieszanka zostaje napowietrzona, co sprawia, że wolniej się roztapia. Podczas kolejnego etapu lody zostają wzbogacone różnymi dodatkami. Tak przygotowany deser musi dojrzewać przez około 4 godziny w temperaturze nie niższej niż 0°C, ale nie wyższej niż 4°C. Następnie lody zostają zamrożone i hartowane w temperaturze około -25°C. Cały proces musi odbywać się z zachowaniem reżimu sanitarnego zgodnie z zasadami określonymi przez Sanepid.

Zasady przechowywania lodów – gwarancja smaku i jakości

Kuwety do lodów to obowiązkowe wyposażenie każdej lodziarni. Opakowania do przechowywania żywności powinny być wykonane z bezpiecznego tworzywa zapewniającego ochronę przed działaniem czynników zewnętrznych. Producenci lodów najczęściej wybierają kuwety z tworzywa sztucznego (np. folii polistyrenowej), które są lekkie i trwałe, ale w żaden sposób nie wpływają na smak produktu. Doskonale za to nadają się przetworzenia i ponownego wykorzystania.

Wygląd lodów to ważna informacja dla konsumenta – gładka i kremowa konsystencja to gwarancja wysokiej jakości. Jeśli na powierzchni lodów osadzają się kryształki lodu, to oznacza, że prawdopodobnie zostały rozmrożone i ponownie zamrożone. Powinny zostać natychmiast wycofane ze sprzedaży, ponieważ ich spożycie może grozić, w najlepszym wypadku, krótkotrwałymi dolegliwościami żołądkowymi.

Śmietanka kontra słony karmel, czyli tradycja kontra nowoczesność

W branży lodziarskiej przez wiele lat niepodzielnie królowała tradycja. Polacy najchętniej wybierali smaki doskonale znane z dzieciństwa, czyli truskawkę, śmietankę i czekoladę. Choć lodowe trio nie musi obawiać się szybkiej detronizacji, powoli ustępuje miejsca nieco bardziej egzotycznym smakom takim jak słony karmel czy karmelizowany słonecznik.

(Materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop