Sama segregacja odpadów i przygotowanie ich do recyklingu nie jest szczególnie trudnym zadaniem. Odróżnienie odpowiedniego pojemnika na metal, szkło, papier, tworzywa sztuczne czy odpady zmieszane (mokre) nie stanowi zazwyczaj dla segregujących większego problemu. Nie zaszkodzi jednak, aby przedsiębiorca ten proces jeszcze bardziej ułatwił, wychodząc naprzeciw potrzebom swoich pracowników, ale też gości, kontrahentów i klientów.

Co zyskasz dzięki sortowaniu?

Segregacja odpadów w miejscu pracy – niezależnie czy to biuro, recepcja, magazyn, warsztat hala produkcyjna – jest świadectwem realnej odpowiedzialności za środowisko. To nie tylko modne bycie „eko” na pokaz, ale prawdziwe działania, które faktycznie zmierzają do poprawy jakości naszego otoczenia. Z firmowego punktu widzenia korzyści są też jeszcze inne: praktyczne i wizerunkowe. Te pierwsze dotyczą łatwiejszego zachowania porządku w firmie oraz mniejszych opłat za wywóz odpadów. Drugie związane są z wizerunkiem firmy, która zyskuje na pozytywnym PR jako ta, która dba o środowisko i której nieobce są ekologiczne idee.

Priorytety w sortowaniu odpadów

Aby segregacja była jak najbardziej wydajna, warto kierować się przy niej kilkoma podstawowymi zasadami. Pierwsza dotyczy ustalenia priorytetów w sortowaniu: najpierw rzeczy najgroźniejsze i najbardziej niebezpieczne (odpady chemiczne, elektroniczne), w dalszej kolejności te, które poza brzydkim wyglądem i zapachem nie wyrządzą żadnej krzywdy.

Odpowiednio dobrane pojemniki

Druga zasada to właściwie dobrane pojemniki do sortowania odpadów. Można je znaleźć w sklepie z wyposażeniem dla firm AJ produkty i wybrać pojedyncze modele lub kupić od razu gotowe i oklejone oznaczeniami zestawy pojemników do segregacji śmieci. Ich odpowiednie ustawienie w strategicznych miejscach w firmie pozwoli na zachowanie czystości i łatwiejsze sortowanie. Należy pamiętać, aby odpowiednio oznaczyć kosze służące do segregacji zwłaszcza w pomieszczeniach ogólnodostępnych lub w salach restauracyjnych. Tylko w ten sposób korzystające z nich osoby będą wiedziały, gdzie i co wyrzucać.

Budowanie świadomości pracowników

Trzecią zasadą optymalizującą proces segregacji jest budowanie w pracownikach (i w miarę możliwości również w klientach) świadomości recyklingowej. Dbałość o środowisko nie powinna być powodem do wstydu, ale zaletą, którą firmy mogą skutecznie wykorzystać w celach marketingowych. Zwracanie pracownikom uwagi na poprawną segregację i uświadamianie klientów o tym, jak ważna jest ekologia (np. poprzez plakaty rozwieszone przy koszach na śmieci) z pewnością nie zaszkodzi.

Duża liczba pojemników na odpady

Ostatnią zasadą, chociaż dość oczywistą, jest zapewnienie na terenie firmy właściwej liczby koszy na śmieci przeznaczonych do segregacji. Powinny być ustawione w miejscach najbardziej ruchliwych – stołówce, pokoju socjalnym, szatniach, przebieralniach, jeśli korzystają z nich pracownicy. W przypadku przestrzeni dzielonej również z klientami obowiązkowo powinny się znaleźć przy wejściu, w łazienkach i na korytarzach, w recepcjach, poczekalniach i salach konferencyjnych.