Gdy w miastach zapada zmrok, najbardziej widoczne stają się reklamy świetlne, które często ozdabiają otoczenie. Jak powstają? Jaki producent reklam świetlnych będzie najlepszy do takiego zadania i na jakich etapach inwestycji pomoże? Na ten temat rozmawiamy dziś z Panią Olą Włodarczyk – marketing managerem firmy Graffico, producentem elementów reklamowych o wysokim stopniu skomplikowania.

Reklama świetlna – czym tak naprawdę jest? To stare, dobrze znane neony? 

- I tak, i nie. To reklama, która swoim kolorowym światłem ozdabia miasta, oczywiście pod warunkiem, że wykonana jest prawidłowo technologicznie i pasuje designersko do otoczenia. To są litery 3D, pylony i konstrukcje reklamowe, kasetony. My mówimy stanowcze „NIE” wszechpanującej reklamozie, brzydkim reklamom i nieestetycznym billboardom. Reklama może być estetyczna, zdobić, a nie szpecić. I do tego dążymy. Co do neonów, to one już dawno powinny odejść do lamusa i nie pojawiać się w przestrzeni publicznej – są drogie wykonaniu, a przede wszystkim szkodliwe dla środowiska i nie energooszczędne. Z powodzeniem zastąpiły je długowieczne moduły LED, które teraz wykorzystujemy w reklamie świetlnej. 

Jakie etapy musi przejść klient, zanim u producenta reklam świetlnych zamówi swoją realizację? 

- Produkcja oznakowania firmowego to proces, który składa się  kilku etapów, które przebiegają w wielu firmach podobnie. Najpierw analizujemy potrzeby klienta – sprawdzamy jaką chciałby reklamę, jaka reklama pasuje do jego budynku, charakteru firmy, czy otoczenia. Designerzy tworzą kilka koncepcji graficznych, które przechodzą poprawki, by w ostateczności stać się wizualizacją i zostać przekazane do działu technologicznego, gdzie inżynierowie dbają, by reklama spełniała normy, była dobrze zaprojektowana, a przede wszystkim, by nie zagrażała otoczeniu, czy przechodniom. Po zaakceptowaniu wszystkich procesów, przechodzi się do produkcji i montażu. I taką drogę przechodzi każda reklama, którą wykonuje producent reklam świetlnych (przynajmniej u większości z nich).  

Producent reklam świetlnych powinien dbać nie tylko o wygląd reklamy, lecz także o to, by była ona przyjazna dla środowiska

To czym takie firmy się różnią? Jak znaleźć idealnego producenta reklam świetlnych? 

- Produkcja reklam obejmuje rozległe spektrum produktów wolnostojących, które obejmują pylony reklamowe, witacze, totemy autostradowe, megaboardy, słupy obrotowe, architekturę miejską oraz mniejsze produkty typu POS, displaye, stojaki reklamowe, stojaki ekspozycyjne. Dużą grupę reklam stanowią produkty elewacyjne, otoki, litery 3D i znaki obrotowe. Wybierając producenta reklam świetlnych warto przejrzeć portfolio i wybrać firmę, która w swoich realizacjach posiada zbieżne z naszymi potrzebami reklamy. 

Jeżeli chcemy zamówić 30 metrową konstrukcję, raczej nie powinniśmy wybierać firmy, która na co dzień zajmuje się mniejszymi reklamami – np. stojakami reklamowymi. Nie mamy wtedy pewności, czy taka reklama zostanie wykonana z należytą starannością, a przecież nikt nie chce, żeby kontrahent się na nas uczył. Warto też kierować się odpowiednim designem – im go w realizacjach więcej, tym większa pewność, że producent reklam świetlnych stawia na design duży nacisk i reklamy wychodzące spod jego ręki są kreatywne, inne niż wszystkie. W myśl zasady „wyróżnij się, albo zgiń” nie warto realizować projektów, które mają wszyscy. Warto poszukiwać ciekawych i innych rozwiązań. A przemyślane zakupy to połączenie ponadczasowego designu oraz trwałej i ekologicznej technologii, by produkty  jak najdłużej oparły się próbie czasu i trendów.

 

A gdy wybierzemy już naszego producenta reklam świetlnych, to jak można sprawić, by reklama zachwycała, a nie szpeciła?  

- Niestety wciąż rzadkością są elementy reklamowe, które spełniają swoją rolę informacyjną i wizerunkową, ale jednocześnie idealnie korespondują z otaczającą architekturą i mikro krajobrazem, w którym są zlokalizowane. I nie chodzi tu tylko o przestrzeń zabytkową, w obrębie starówki. Wszędzie, gdzie znajduje się nasza firma, sklep, biurowiec, czy stacja paliw jest przestrzeń, którą możemy zagospodarować przemyślanie i estetycznie lub byle jak. Dlatego coraz więcej miast zdenerwowanych przez „bylejakość” reklam wprowadza ustawy krajobrazowe. Nas to cieszy, bo oznacza to przejście w profesjonalną, estetyczną i designerską formę reklamy, a taką tworzymy na co dzień. 

A jak sprawić, by była piękna? Korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych – przykładem niech będą litery, umieszczone na budynkach z cegły lub w obrębie starówek. Oczywiście, można zdecydować się na migającą i kolorową reklamę. Ale producent reklam świetlnych powinien odradzać takie rozwiązanie. Warto z szacunkiem traktować architekturę i zdecydować się na nowoczesną technologię black&white. Sprawia ona, że w dzień litery przyjmują czarny, elegancki kolor, który idealnie pasuje do cegieł, by w nocy rozbłysnąć białym światłem, podświetlając charakterystyczny look cegły. Taka reklama spełnią swoją funkcję informacyjną, a przy okazji zdobi, a nie szpeci. 

Jaką radę dałaby Pani tym, którzy poszukują producentów reklam świetlnych? 

- Warto skupiać się na designie, nie tylko na cenie – każdy chce, żeby było tanio, ale musi być też wartościowo zarówno dla marki, otoczenia i ekologii. Gdy spotykamy osoby z takim podejściem, to  taki biznes i współpraca naprawdę kwitnie i przynosi moc zadowolenia. Wybierajmy doświadczonych i profesjonalnych kontrahentów, którzy zajmą się naszą realizacją do A do Z i nie przygotują naszą reklamę kompleksowo. Nie rezygnujmy z kreatywnych rozwiązań tylko dlatego, że nikt ich do tej pory nie zrobił – odwaga w reklamie tworzy trendy. I tylko dzięki tym zmianom nasze otoczenie będzie zachwycało.