Samochód z klimatyzacją to jeszcze dwadzieścia lat temu był szczyt marzeń niejednego kierowcy. Nawet seryjnie nowe pojazdy nie zawsze ją posiadały. Przez te ostatnie dwadzieścia lat, doszło w sumie pod tym kątem wyposażenia do niemałej rewolucji. Od czasów kiedy nikogo nie dziwiło, że auta są sprzedawane bez klimatyzacji, po czasy kiedy klimatyzacja manualna została standardem. Obecnie ciężko jest szukać seryjnych aut z klimatyzacją manualną, ponieważ ta została wyparta przez klimatyzację automatyczną, ale tego jeszcze mało. Obecnie coraz częściej możemy spotkać coś takiego, jak klimatyzację dwustrefową w naszych samochodach. Jest to oczywiście produkt, który jest lepszy niż klimatyzacja automatyczna jednostrefowa, tylko jeśli nie mieliśmy automatycznej klimatyzacji dwustrefowej, to ciężko może nam być ocenić, czym jest ta lepszość, tym bardziej, że za taką klimatyzację trzeba zapłacić ekstra. Zapłacić co warto jest podkreślić nie tylko w salonie dealera, ale i w komisie, ponieważ już od dłuższego czasu taka klimatyzacja pojawiała się w autach zachodnich i te coraz częściej trafiają na nasz rynek aut używanych.

Czym jest klimatyzacja automatyczna?

Zanim zaczniemy opisywać to czym jest klimatyzacja automatyczna dwustrefowa i zastanawiać się nad jej wadami, zaletami oraz przewagami jakie ma nad klimatyzacją automatyczną jednostrefową, a w szczególności nad klimatyzacją manualną, to musimy powiedzieć czym jest w ogóle klimatyzacja automatyczna. Klimatyzacja manualna działa trochę na zasadzie on-of, z ta różnicą, że możemy ręcznie nieco zmodyfikować parametry jej pracy. Innymi słowy to my ręcznie ustawiamy temperaturę powietrza jaka ma być wydmuchiwana z klimatyzacji, ręcznie ustawiamy siłę i kierunek nawiewu oraz to my ją ewentualnie wyłączamy włączamy. W klimatyzacji automatycznej, która jest też nazywana climatronic, musimy tylko ustawić temperaturę, jaką chcemy mieć w kabinie, a resztę wykonuje za nas komputer. Komputer i czujniki, które są rozmieszczone w kabinie. Automatycznie dobierana jest temperatura powietrza z klimatyzacji, kierunek oraz moc nawiewów. Pojawienie się klimatyzacji typu climatronic, było niemałym hitem, a pierwsze auta z tą klimatyzacją były to auta klasy premium.

Czym jest klimatyzacja automatyczna dwustrefowa?

Klimatyzacja dwustrefowa automatyczna, nazywana również dwustrefowym klimatronikiem, pozwala nam na ustawienie w kabinie dwóch temperatur. Często się tak zdarza, że odnośnie do tego jak działa klimatyzacja, czy inaczej jaka jest temperatura w kabinie, pasażerowie mogą mieć odrębne zdania. Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa sprawia, że takie konflikty są zdecydowanie rzadsze. Dwie strefy mogą zostać rozmieszczone w samochodzie w różny sposób. Może być to podział kierowca pasażer, oraz przód i tył pojazdu. Najczęściej w samochodach osobowych spotykamy się z podziałem kierowca pasażer, natomiast w autach rodzinnych, busach i vanach klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, jest podzielona na zasadzie przód tył. Każda ze stref w klimatyzacji automatycznej dwustrefowej, ma osobny zestaw czujników, i na podstawie niezależnych odczytów z nich, komputer stara się tak dobierać parametry, aby faktycznie uzyskać dwie strefy ciepła.

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa - co należy o niej wiedzieć?

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa jest to dość nowy koncept i dlatego, nie wszystko co jest z nią związane należy do powszechnej wiedzy. Przede wszystkim musimy pamiętać, że strefy jakie posiadamy w samochodzie nie są strefami fizycznie oddzielonymi. Za wyjątkiem takich konstrukcji, gdzie zostało to faktycznie wykonane, jednak takich jest niewiele. Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa działa najlepiej zawsze wtedy, kiedy kubatura schładzanego wnętrza jest stosunkowo dużą. W małych autach miejskich oraz w kompaktach montowanie instalacji dwustrefowej, raczej mija się z celem, ponieważ faktyczne stworzenie tam dwóch stref raczej będzie graniczyć z cudem.

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa pozwala na stworzenie dwóch stref, ale raczej będą to strefy o podobnej temperaturze nieznacznie się tylko różniącej. Podobnie powinniśmy zresztą ustawiać klimatyzację. Jeśli ustawimy dwie strefy, jedną o dziesięć stopni wyżej niż drugą, to prawdopodobnie efekt będzie taki, że zarówno chłodzenie jak i grzanie będzie pracowało z maksymalną wydajnością, żadna ze stref nie będzie w zadanej temperaturze, ogólny komfort cieplny w samochodzie będzie co najmniej średnia, a takie ustawienie to zazwyczaj najszybsza droga do zajechania klimatyzacji.

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa - serwis

W żadnym wypadku nie powinniśmy się sugerować tym, że skoro mamy nowszą i nowocześniejszą klimatyzację, to możemy ją rzadziej serwisować. Jest to złe podejście. Po pierwsze, każda klimatyzacja powinna przejść przegląd raz w roku. Natomiast klimatyzacja automatyczna dwustrefowa jest to układ sporo bardziej skomplikowany, więc regularny serwis znacząco przedłuży jej żywotność. To, że klima chłodzi, nie oznacza, że wszystko jest z nią ok.