Urząd Miasta Bydgoszczy ponownie podchodzi do przygotowań do rozbudowy Trasy W-Z.
Ponad dwa lata temu w artykule Trasa W-Z po konsultacjach. Ale kasy nie ma poinformowaliśmy, że projekt budowy Trasy W-Z po dwukrotnie przeprowadzonych konsultacjach, w roku 2016 i 2017, był gotowy do realizacji. Dwa lata temu problemem było to, że na jego realizację nie było pieniędzy. Bydgoszczanie do wyłożonej do publicznego wglądu "Koncepcji rozbudowy Trasy Wschód - Zachód na odcinku od Węzła Zachodniego do Węzła Wschodniego" złożyli mnóstwo uwag i wniosków, z których tylko niewielka część została przez bydgoskich drogowców uwzględniona. Koszt rozbudowy Trasy W-Z w zaproponowanym kształcie szacowany był na wiosnę 2018 roku na ponad 600 mln zł.
Dzisiaj Biuro Prasowe Urzędu Miasta Bydgoszczy poinformowało, że miasto przygotowuje kolejną dużą inwestycję, na którą chce pozyskać zewnętrzne dofinansowanie. Dowiedzieliśmy się, że chodzi o rozbudowę Trasy W-Z do dwóch jezdni z dwupoziomowymi skrzyżowaniami. Po po raz trzeci przeprowadzonych konsultacjach społecznych koncepcję rozbudowy ocenią eksperci od ochrony środowiska.
Trasa W-Z w Bydgoszczy to ciąg ulic W. Pileckiego, Artyleryjskiej i Kamiennej od węzła zachodniego do planowanego węzła wschodniego na styku z ulicą Fordońską. W ostatnich latach opracowana została wielowariantowa koncepcja rozbudowy tej trasy do układu dwujezdniowego.
Wariant wybrany w oparciu o konsultacje z mieszkańcami z minionych lat zakłada oprócz dobudowania drugiej jezdni również budowę dwupoziomowych skrzyżowań na połączeniu trasy z ulicami Gdańską, Sułkowskiego i Wyszyńskiego. Przewiduje się budowę drugiego mostu na Brdzie na Jachcicach oraz wiaduktu nad torami kolejowymi w rejonie zakładu Pesa. Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję ulicy głównej ruchu przyspieszonego, po której będzie można poruszać się z prędkością do 70 km/h.
Do rozpoczęcia inwestycji potrzebna też będzie m.in. decyzja środowiskowa. Dlatego wraz z nową koncepcją opracowany został raport o jej wpływie na otoczenie. Teraz eksperci z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska szczegółowo ocenią wpływ różnych wariantów na środowisko naturalne oraz projektowane rozwiązania. Do 14 czerwca opinie w tej sprawie mogą również wyrazić mieszkańcy. Z dokumentacją oraz raportem oddziaływania na środowisko uwzględniającym wszystkie warianty można zapoznać się na stronie https://ekoportal.gov.pl/ (nr karty 309/2020) oraz pod linkiem http://public.rdos-bydgoszcz.pl/download/wz.zip. Uwagi można zgłaszać m.in. mailowo na adres kancelaria@bydgoszcz.rdos.gov.pl.
Cała trasa docelowo będzie miała długość 8,6 km. Budowana będzie etapami. W pierwszej kolejności planowana jest realizacja około 1,5-kilometrowego odcinka pomiędzy Gdańską i Wyszyńskiego. Dla tej części zadania po uzyskaniu decyzji środowiskowej miasto planuje zlecić opracowanie dokumentacji projektowej. W budżecie miasta na ten cel zarezerwowano 250 tysięcy złotych. Urząd miasta zakłada, że dzięki kompleksowej dokumentacji możliwe będzie pozyskanie dofinansowania zewnętrznego na budowę.